A ZÖLD TEÁKRÓL

Mi az a zöld tea?

A zöld teát – a többi teaféléhez hasonlóan – egy örökzöld fatermetű növény, a Camellia sinensis leveleiből készítik.

Feldolgozási mód alapján három alapvető teafajtát különböztetünk meg – ezek ízvilága és minősége más és más:
  1. zöld tea
  2. fekete tea
  3. oolong tea



A zöld tea a legkevésbé feldolgozott teafajta, és ez tartalmazza a legtöbb antioxidáns polifenolt, azok közül is az ún. epigallokatekin-3-gallát (EGCG) nevezetű katekint, amely a zöld tea összes hasznos élettani hatásáért felelős.
A klasszikus zöld tea az éppen betakarított, friss levelek rövid gőzölésével készül, amelynek során a levelek puhává és rugalmassá válnak, miközben a gözölés folyamata megakadályozza a tealevelek fermentálódását és elszineződését.

A zöld tea kedvező élettani hatásai

A zöld tea gazdag jótékony hatású flavonoidokban, többek között ún. katekinekben és azok származékaiban. Ezek a vegyületek a C-vitaminhoz és az E-vitaminhoz hasonló antioxidánsok.
A zöld teában található legfontosabb katekin az epigallokatekin-3-gallát (EGCG), amely kulcsfontosságú szerepet tölt be a zöld tea rákellenes, antioxidáns szerepében.

Szakértők szerint a zöld teát fogyasztók esetében jelentősen kisebb a különböző betegségek kialakulási kockázata, legyen az egyszerű bakteriális fertőzés, szív- és érrendszeri betegség vagy rák.

A zöld tea és a kardiovaszkuláris betegségek

2006 júliusában egy a European Journal of Clinical Nutrition c. folyóiratban megjelent tanulmány szerzői teát javasolnak a mindennapi folyadékbevitelhez – akár az egyszerű ivóvíz helyett is –, mivel a tea nem csak rehidratál (az ivóvízhez hasonlóan), hanem élettanilag fontos polifenolok sokaságát juttatja be az emberi szervezetbe, és hosszú távon hatékonyan veszi fel a harcot a szívbetegségek ellen.

  A zöld tea csökkenti a magas vérnyomást, illetve segít annak megelőzésében

Az Archives of Internal Medicine folyóirat 2004. júliusi számában megjelent egyik tanulmány a következőket állapította meg:
  • Azon személyek körében, akik legalább egy évig fogyaszottak napi 1-2 dl zöld teát, a magas vérnyomás kialakulási kockázata 46%-kal csökkent,
  • Míg azoknál, akik nagy mennyiségben fogyasztottak zöld teát (napi kb. fél litert), ugyanez a kockázati érték 65%-os csökkenést mutatott.

  A zöld tea és a rák

Az elmúlt tíz évben a tudósok epidemiológiai vizsgálatokkal, sejtkultúrán végzett kísérletekkel és klinikai kutatásokkal széles körben vízsgálták a zöld tea rákmegelőző hatását. Bár a hatásmechanizmus továbbra is vita alapját képezi a szakértők körében, az eredmények biztatóak.
A zöld tea aktív hatóanyaga, az EGCG egyedülálló módon száll szembe a rákos sejtekkel: laboratóriumi vizsgálatok igazolják, hogy az EGCG – és a zöld teában lévő többi katekin – programozott sejthalált képes előidézni a rákos sejtekben, miközben akadályozza ezen sejtek osztódását és szaporodását.
A zöld tea rendszeres fogyasztásának kedvező hatása széles körben bizonyított tény.
Jó példa az EGCG hatékonyságára, hogy a C-vitaminnál is erősebb antioxidáns hatást fejt ki a rákkeltő anyagokkal szemben.

  • csökkent a dohányzás okozta DNS-károsodás
  • lelassult a rákos sejtek növekedése
  • megnőtt a kóros sejtek programozott sejthalálának száma

  A zöld tea segít a csontok épségének megőrzésében

A Tokiói Egyetem egyik vizsgálata szerint a zöld tea fogyasztása növeli a csontok ásványianyag-sűrűségét.
A japán kutatók 632 nőt kértek fel a vizsgálatban való részvételre (a vizsgált személyek minimális életkora 60 év volt). Egy kérdőív segítségével rögzítették a résztvevők étkezési és életmódbeli jellemzőit, például rákérdeztek a zöld tea, kávé, tej, sajt, joghurt, hal, zöldség, tofu fogyasztására, a dohányzási és alkoholfogyasztási szokásaikra, illetve a fizikai aktivitásuk mértékére.

A zöld tea fogyasztása növeli a csontok ásványianyag-sűrűségét
A résztvevőket két csoportra osztották:
  1. azokra, akik a hét legalább 5 napján fogyasztottak zöld teát, és
  2. azokra, akik heti 5 napnál kevesebb alkalommal fogyasztottak zöld teát.
A kutatók ezután megmérték a résztvevők ágyéki gerinccsontjának ásványianyag-sűrűségét, illetve a vér kalcium-, foszfor- és D-vitamin szintjét (ezekből lehet következtetni a csontritkulás kialakulási kockázatára).
A kapott eredmények:
  • Az 1. csoport résztvevőinél a csontok ásványianyag-sűrűsége átlagosan magasabb volt a 2. csoporthoz képest.
  • A nagy mennyiségű zöld teát fogyasztóknál mért kedvező csontsűrűségi érték azután is megmaradt, hogy az eredményeket életkor, testtömegindex, dohányzás, alkoholfogyasztási szokások és fizikai aktivitás alapján korrigálták.

  A zöld tea segít a fogyásban

A zöld tea segít a hasüreget, beleket és belső szerveket körülvevő, ún. viszcerális zsírszövet lebontásában.
A csípőn és a combon lerakódó zsírral szemben (amely az ún. „körte” testalkatot okozza), a belső szervek körül felhalmozódó zsír („alma” testalkat) felel a különböző anyagcserezavarokért, a 2-es típusú cukorbetegségért és egyéb szövődmények kialakulásért, ezért nem csak esztétikai szempontból fontos, hogy hasból fogyjunk.
A zöld tea lebontja a hasüreget, a beleket és a belső szerveket körülvevő zsírszövetet, így segítve elő a fogyást
A zöld tea három olyan vegyületcsoportot tartalmaz, amely elősegíti a fogyást:
  • katekin
  • koffein
  • teanin
Szakértők szerint a zöld tea nem csak a testzsír csökkenését idézi elő. Például japán kutatók olyan kísérletet végeztek, amelyben 38 enyhén túlsúlyos tokiói férfi egészségügyi állapotát követték.
A résztvevők 12 héten át napi 5 dl zöld teát fogyasztottak. Az eredmények egészen lenyűgözőek lettek: a 12 hét eltelte után a résztvevőknek nem csak a testsúlyuk csökkent, hanem az alábbi vizsgálati értékeik is:
  • BMI érték
  • derékkörfogat
  • testzsírtömeg
  • testzsírszázalék
Legalábbis a kontrollcsoporthoz képest, amely zöld tea helyett oolong teát fogyasztott.

  A zöld tea és a szellemi frissesség

Úgy tűnik, a zöld tea lassítja a korral együtt járó memóriazavarokat, illetve csökkenti az időskori elbutulás és az Alzheimer-kór kialakulási kockázatát.
A japán Tohoku Egyetem kutatói 1003 főn (70 év feletti japán férfiakon és nőkön) vizsgálták a zöld tea szellemi tevékenységre gyakorolt hatását.

  A zöld tea és az influenza

Az Antiviral Research folyóirat 2005. novemberi számában megjelent egyik tanulmány szerint már napi egy csésze (1 dl) zöld tea segít megelőzni az influenza kialakulását, illetve ha már megtörtént a baj, segít lerövidíteni a betegség lefolyási időtartamát.
Már napi egy 1 csésze zöld tea segít megelőzni az influenza kialakulását, illetve ha már megtörtént a baj, segít lerövidíteni a betegség lefolyási időtartamát
A kutatók sejttenyészeten végzett laboratóriumi vizsgálatokkal igazolták, hogy az EGCG gátolja az influenzavírus összes vizsgált altípusának szaporodását, és lassítja a vírus RNS-szintézisét azáltal, hogy módosítja a vírusmembrán tulajdonságait.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése