TEA VAGY KÁVÉ

A teát és kávét fogyasztók többsége a serkentő hatás érdekli : a reggeli ébredést segítik, vagy a  napközbeni fáradságot orvosolják a koffeintartalmú italokkal.  Mi jobb : a tea vagy a kávé?

Élettani szempontból mindkét ital legfontosabb összetevője a koffein.
A koffein szagtalan, kesernyés ízű, fehér kristályos alkaloid, amely a kávén és a teán kívül még kb.  60 növényben lelhető fel : a kakaóban, a matéban, a kóladióban stb.
A koffeinnek értágító hatása van, felgyorsítja az anyagcserét, serkenti az ideg- és szívrendszer működését, javítja a szellemi funciókat, és fokozza az izmok teljesítőképességét, a fizikai teljesítményt. 

A koffein másként hat a teában és másként, ha teában isszuk meg. Egy csésze kávé elfogyasztása után 5 perccel a koffein már kimutatható a szervezetben, maximum koncentrációját úgy fél óra múlva éri el, majd az élénkítő hatás rövid idő alatt elmúlik, és kávézás után 3-4 órával megint elálmosodunk.
A kávé koffeinje már a gyomorban felszívódik.

A teában található koffein nagyobb része csersavakhoz kötve található. A teából a koffein csak a bélrendszerben, és csak fokozatosan szabadul fel, így a hatóanyag felszívódása a szervezetben lassabb ütemű, s ezért a tea kevésbé gyorsan, de hosszabb távon frissít. A teában lévő koffein és származékai ( kis mennyiségű teofillin és teobromin ) élettenilag is jobb hatásúak, mint a kávé koffeinje.Lényeges különbség, hogy a teával bevitt koffein nem emeli meg a vérszérumban lévő zsírsavak mennyiségét.